Kedi tırmalaması ile hastalıklar bulaşır mı?

İstanbulun kedileri her yerde; Restoranın önünde, okul çıkışında, oyun parkında… Tatlı tüylü yaratıklar ne kadar şeker ve sevimli olsa da tırnakları altında bulaşıcı hastalıklar da taşıyabilirler. Sokaktaki kediler tarafından tırmalanırsanız, tedavi olmayı ertelemeyin.

Kedi Tırmalama Hastalığı

Bu hastalık, sıklıkla kedi tırmığı ya da ısırığına maruz kalan ufak çocuklarda gözlenmektedir. Kedilerin taşıyabileceği Bartonella henselae adlı bakteriyel enfeksiyöz etken, kedilerden insanlara geçerek iyi huylu bir enfeksiyona yol açabilir. Belirtiler temastan 7-14 gün sonra belli olur. Tırmalanan, ısırılan bölgede kızarıklık, şişkinlik meydana gelebilir. Bunun ardından hafif ateş yükselmesi, baş ağrısı, titreme, sırt ağrısı, karın ağrısı, kırgınlık, dikkat bozukluğu ve konvülsiyonlar gözlenebilmektedir. Hastalık tedavi edilmeksizin bir ay içinde kendiliğinden düzelebilir. Bu durumdan kaçınmanın en basit çözümü kedilerin tırnaklarından mümkün olduğu kadar uzak durmak, evde duran kedilerin tırnaklarını kesmek ve en önemlisi; çocuklarımıza bir kediye onu ürkültmeden, doğru bir şekilde yaklaşmalarını öğretmek.

animal-1295654_960_720Kuduz

(Rabies)

Kuduz hastalığı, kuduz hastalığına yakalanmış hayvanlardan ancak ısırma yolu veya hayvanın salyasının deri üzerindeki açık yara ile temasa geçerek bulaşabilir. Kuduz hayvanların gösterdiği belirtiler 3 ayrı evreye ayrılır;

• Prodromal (melankolik) dönem: Bu dönemde hayvanlarda esas değişim; huy/mizacın adeta tam tersi halini almasıdır.Örneğin sakin bir hayvan agresif bir duruma geçer. Aynı durum tam tersi için de geçerlidir. Hayvanlar normal gıda niteliğinde olmayan maddeleri sık sık yerler (allotrofaji). Kedilerin ise özellikle sessiz ve loş ortamlara saklanmaya çalıştıkları gözlenmiştir.
  • Eksitasyon (saldırganlık) dönemi: Tipik kuduz semptomları bu evrede baş gösterir. Hayvanlar oldukça saldırgandır. Köpeklerde ısırma, kedilerde tırmalama ve sığırlarda boynuz vurma gibi savunma/saldırı hareketleri ön plana çıkar. Yutkunma refleksi kaybolur ve hem salyada aşırı üretim hem de yutulamamasından dolayı ağızdan salya akar. Hidrofobi yani sudan korkma belirtisi aslında sanılanın aksine “korkma” değildir. Yutak felcinden dolayı hayvan su içemez ve suya karşı isteksizdir.
  • Paralitik (felç) dönem: Bu dönemde sentripedal olarak etkenler yayılmış, lezyonlar şekillenmiş ve kudurma olarak tabir edilen eksitasyon dönemi geçmiştir. Etkenlerin özellikle beyin sapı vb hayati merkezlerin bulunduğu yerde üremesi sonucu felçler ve kollaps, nihayetinde ölüm gerçekleşir.

Kedilerin tırmalaması ile kuduz hastalığının buluşması teorik olarak mümkün olabilir. Bu nedenden dolayı bir kedi tarafından tırmalandığınız durumda kuduz aşısı yapan hastanelerin birine başvurmanızı tavsiye ederiz. Risk altında olup olmadığınızı bu hastanelerin ilgili bölümlerine giderek muayene sonucunda tespit ettirebilirsiniz.

Bu tür durumlardan sakınmak için evde beslediğiniz veya sokakta ilgilendiğiniz kedilere her yıl kuduz aşısı yaptırmanız yerinde bir önlem olur. Kuduz aşılaması, halk sağlığı açısından önemli olan ve zorunlu bir uygulamadır. İlgilendiğiniz kediler yanlışlıkla olsa bile birisini tırmalarsa, kuduz aşısı olmadığı durumunda hayvanı uzun ve zor bir karantına süreci bekleyebilir.

baby-1271894_960_720

Sizi korkutmak istemedik

Mikroplara dünyamızın her tarafında rastlamak mümkündür. Doğal olarak kedilerde de birkaç tane bulunur. Ayrıca mikroplardan daha önemli olan bir konu daha var; Yaşamımızın ayrılmaz parçası ve en yakın dostlarımız olan kedilerin ve bütün hayvanların çocukların gelişmesinde önemli rol oynadıkları bilim adamları tarafından kanıtlanmıştır. Hayvanlara doğru yaklaşım yöntemlerinin ve hayvan sevgisinin çocuklara öğretilmesinde en kritik görev tabi ki ebeveynlere düşüyor. Patili dostlarınızın sağlığı ile ilgili her türlü sorularınız ile ise bize her zaman başvurabilirsiniz.